Puheenvuorot

Lehden sivu kääntyy

Blogi

12/2021

Bioenergialehden 25 -vuotinen taipale on seurannut alan kehitystä ja kehittynyt ajan mukaan. Ainoa varma asia on muutos. Puuenergia-lehden ensimmäinen numero julkaistiin 1996 silloisten Bioenergiapäivien yhteydessä ja sai hyvän vastaanoton. Modernin puuenergian ja muun bioenergian käyttö oli Suomessa silloin vasta alkumetreillä, ellei lueta mukaan sitä mikä metsä- ja puuteollisuuden porttien sisäpuolella tapahtui. Haketta oli aikaisemminkin lähdetty edistämään Suomessa, mutta menestys oli jäänyt vähäiseksi.

Mainosmarkkinat muutoksessa

Lehden nimi ja formaatti muuttuivat ja sivumäärää lisättiin, kun uusi kustantajayhteistyö alkoi ja ala kasvoi hyvää vauhtia tutkimus ja kehittämistyön siivittämänä ja alan viestintävälineenä lehdellä oli oma asemansa. Lehtimaailman mullistuksena tulivat ilmaisjakelulehdet, jotka tälläkin alalla osasivat kerätä mainosrahoja komeilla levikkimäärillä ja mitättömällä sisällöntuotannolla. Myyntikikkoja oli paljon. Joskus yritys saattoi huomata mainoksensa lehdessä, vaikka sitä ei ollut heille myytykään. Ilmaisen mainoksen avulla myytiin kilpaileville yrityksille mainoksia seuraavaan lehteen ja pallo lähti rullaamaan. Mainos- ja juttu -kytkentä yleistyi ja monet mainostajat ostivat, kun halvemmalla sai. Laadukkaalla tekstillä ei enää pärjännyt yhtä hyvin kuin ennen – varsinkin jos levikki oli liian pieni. Konstit ovat monet. Mainosmarkkinat sähköisessä muodossa pakottivat paperilehdet vastentahtoisesti digimaailmaan.

Tekniikka mullistaa

Ala on kehittynyt IT-tekniikan avulla ja monta alan ammattia on hävinnyt kuvankäsittelyn ja lehden ulkoasun tekemisessä. Digikamerat yleistyivät nopeasti ja muuttivat kuvamaailmaa perusteellisesti. Kuvaamisen ammattitaito ei välttämättä parantunut, mutta kuka oikeasti arvostaa ja haluaa maksaa siitä? Perässä on tullut liikkuva kuva, joka ei sinänsä istu lehtimaailmaan, ainakaan vielä. Lehti-käsite onkin venynyt jo aika lailla. Perusteelliset artikkelit ovat pienelle ryhmälle suunnattuja ja suurempi yleisö lukee enimmäkseen vain yhä lyhyempiä uutisia ja artikkeleita. Painotalojen armoton kilpailu ja alenevat paperien hinnat ovat pitäneet tältä osin kuluja kurissa. Paperilehden fyysinen jakelu on haastavinta muuttuvassa maailmassa, missä tieto siirtyy lähettäjältä vastaanottajalle sekunnissa, usein tilaamatta ja ilmaiseksi. Postin jakelun kustannukset eivät pahemmin jousta.

Medianlukutaito heikkenee

Tiedon vastaanottajalle jää yhä tärkeämmäksi arvioida tiedon todenperäisyyttä ja arvoa. Paperilehteen ja sen brändiin on totuttu luottamaan, koska sen takana on järjestäytynyt ryhmä ja kustantaja, jonka tietoon on totuttu uskomaan. Formaatti on selvä ja strukturoitu.

Kohti uutta

Hyppääminen sähköiseen maailmaan on ollut lehdille vaikea paikka. Vaikeiden kannattavuusongelmien kanssa kamppailleet lehdet ovat rinnakkain kehittäneet tappiollista toimintaa, mutta jossakin vaiheessa valoa on alkanut näkyä tunnelissa. Pienet aikakauslehdet eivät useinkaan ole saatavana sähköisenä, ellei pdf-versioita lasketa. Digimuotoisen lehden pitää palvella sosiaalisen median maailmaa, joka on välttämätön osa tiedonvälitystä, etenkin vaikuttamistyössä. Bioenergia-lehti ottaa pitkän askeleen ja siirtyy verkkoon ensi vuonna. Voit lukea sisällöltään tuttua lehteä siis jatkossa tietokoneella, tabletilla ja puhelimella ja juttuja tulee tasaisemmin ympäri vuoden. Paperilehtikin vielä ilmestyy, mutta aiempaa harvemmin. Tulemme kertomaan asiasta lisää vielä syksyn aikana.