Hiilensidonta

Hiilidioksidi kulkemaan rautateillä tai putkilla 

Hiilidioksidin hyödyntämisessä ja varastoinnissa logistiikalla on ratkaiseva rooli, kun toimintaa skaalataan. Tuore selvitys tarkastelee eri kuljetusvaihtoehtoja ja niiden kustannuksia, ja osoittaa, että yhteinen infrastruktuuri on taloudellisesti kannattava ratkaisu.

11/2024

Kuvitus - VTT

Suomen nykyinen kuljetusinfrastruktuuri yhdessä teollisten hiilidioksidipistelähteiden sijaintien ja vuotuisten päästömäärien, hyödyntämishankkeiden hiilidioksiditarpeen sekä mineralisaatiovarastointipotentiaalin kanssa. 

Metsäteollisuuden ja bioenergian merkittävän roolin vuoksi suuri osa Suomen teollisuuden hiilidioksidipäästöistä on bioperäistä. Tätä biogeenistä hiilidioksidia on tarjolla noin 30 miljoonaa tonnia vuosittain, mikä ylittää reilusti julkistettujen hiilidioksidin hyödyntämishankkeiden tarpeet sekä mineralisaatiovarastoinnin mahdollisuudet Suomessa. Hiilidioksidista ei siis tarvitse kilpailla.  

Hiilidioksidin talteenotto, hyödyntäminen ja varastointi (CCUS) ovat keskeisiä teknologioita ilmastotavoitteiden saavuttamisessa, sillä niiden avulla hiilidioksidipäästöjä voidaan joko hyödyntää raaka-aineena tuotteisiin ja prosesseihin ja näin vähentää päästöjä tai biogeeninen hiilidioksidi voidaan varastoida pysyvästi, jolloin hiilidioksidi poistuu luonnollisesta hiilenkierrosta ja saavutetaan tekninen hiilinielu.  

Merkittävät tavoitteet hiilidioksidin talteenotolle 

Euroopan komission vaikutusarvion mukaan EU:n hiilidioksidin talteenottokapasiteetin tulisi nousta 50 miljoonaan tonniin vuodessa vuoteen 2030 mennessä ja 450 miljoonaan tonniin vuoteen 2050 mennessä ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi teknisten hiilidioksidin poistojen tulisi nousta 75 MtCO2/vuosi vuoteen 2040 mennessä. EU:lla ei ole yhtään ilmastoskenaariota vuoteen 2040 ilman merkittävää hiilidioksidin talteenoton käyttöönottoa.  

Logistiikka avainasemassa 

Logistiikalla on kriittinen rooli ison mittakaavan CCUS-arvoketjujen toteuttamisessa. Jos hiilidioksidia ei voida varastoida tai hyödyntää sen talteenottopaikassa, se täytyy kuljettaa sopivaan kohteeseen putkien, laivojen, junien tai rekkojen avulla. Koska Suomesta puuttuvat hiilidioksidin geologiseen varastointiin soveltuvat kohteet, laivoja tarvitaan lähimpien varastointialueiden, kuten Itämeren tai Pohjanmeren, saavuttamiseksi. 

Tuore selvitys tarkastelee logistiikkatarpeita

VTT:n toteuttama ja Bioenergia ry:n tilaama selvitys kartoitti, kuinka hiilidioksidilogistiikka voitaisiin toteuttaa siten, että laitokset hyötyisivät mittakaavaetujen tuomista kustannussäästöistä yhteisen infrastruktuurin kautta. 

Selvityksessä tunnistettiin yhdeksän mahdollista alueellista hiilidioksidikeskittymää, joiden pohjalta luotiin kolme skenaariota Suomen tulevalle logistiikkajärjestelmälle vuoteen 2040. Skenaarioissa hiilidioksidia talteen otetaan 25,2 Mt vuodessa (josta 21,0 Mt on bioperäistä) hyödyntämistä tai geologista varastointia varten. 

IndustryNo. of facilitiesTotal MtCO2Bio MTCO2Share of bio-CO2
Forest Industry2021.720.594 %
Thermal power stations and other combustion installations4015.28.758 %
Iron and steel22.800 %
Oil refining12.600 %
Waste-to-energy51.40.858 %
Cement20.900 %
Chemicals20.700 %
All industries7245.330.166 %
Suomen teollisuuden suuret (≥100 ktCO2) hiilidioksidipäästölähteet toimialoittain, 2022. Lähde: VTT

Rannikolla suuria pistelähteitä 

Suomessa on suuria hiilidioksidipistelähteitä (≥100 ktCO2) tasaisesti eri puolilla maata, pohjoisinta Lappia lukuun ottamatta. Useita suuria pistelähteitä sijaitsee rannikolla, mistä hiilidioksidi voitaisiin kuljettaa eteenpäin laivoilla, ellei sitä hyödynnetä paikallisesti. Suurin osa pistelähteistä on myös nykyisen rautatieverkon läheisyydessä.  

HubTotal MtCO2Bio MtCO2
Tornio-Kemi5.24.3
Oulu2.31.9
Keski-Suomi4.13.8
Savo-Karjala2.62.3
Pori-Rauma2.32.1
Pirkanmaa1.00.8
Etelä-Karjala5.85.0
Kymenlaakso2.01.6
Uusimaa2.81.7
Tarkastellut alueelliset hiilidioksidikeskittymät ja niiden vuosittaiset hiilidioksidipäästömäärät. Lähde: VTT
Skenaarioiden A, B ja C hiilidioksidikeskittymät. Oranssit ympyrät kuvaavat varastointikeskuksia ja siniset ympyrät hyötykäyttökeskuksia. Varastointikeskusten keskittyminen rannikolle ja hyödyntämiskeskusten sisämaahan voisi selvityksen mukaan johtaa tasapainoiseen järjestelmään.

Sijainnilla on merkitystä 

Suurin osa ilmoitetuista hiilidioksidin hyödyntämishankkeista sijoittuu lähelle olemassa olevia päästölähteitä, jolloin hiilidioksidi voitaisiin toimittaa näihin hankkeisiin, jos hiilidioksidin talteenotto toteutetaan. Hiilidioksidin mineralisaation kautta tapahtuvaan pysyvään varastointiin soveltuvat paikat, lähinnä kaivokset, sijaitsevat pääasiassa Suomen keski- ja pohjoisosissa. Osa potentiaalisista mineralisaatiovarastointipaikoista ei kuitenkaan sijaitse lähellä hiilidioksidin päästölähteitä tai rautateitä. Hiilidioksidin toimittaminen näihin kohteisiin vaatisi putkilinjoja tai maantiekuljetuksia, jos niitä hyödynnettäisiin varastointiin.  

Kuljetusverkoston laajentaminen selvityksessä tarkastellun yhdeksän keskittymän ulkopuolelle voisi kattaa 80 % teollisista hiilidioksidipistelähteistä, mutta se nostaisi keskimääräiset kuljetuskustannukset jopa 60 €/t. 

Rautatiekuljetuksella kustannustehokkuutta 

Olemassa olevan rautatieverkon hyödyntäminen näyttää olevan kustannustehokasta. Tämä johtuu osittain siitä, että hiilidioksidin nesteyttäminen on tarpeen kaikissa tarkastelluissa skenaarioissa.  

Putkikuljetus edullisempi lyhyillä etäisyyksillä ja isolla kapasiteetilla 

Vertailu eri kuljetusmuotojen välillä osoitti, että putkikuljetus on edullisempi vaihtoehto lyhyillä etäisyyksillä, kun kapasiteetti on riittävän suuri. Jos kapasiteetti jää alle 1 Mt CO2 vuodessa, putkikuljetus menettää etunsa rautatie- ja maantiekuljetuksiin verrattuna.  

Hiilidioksidin kuljettamisen kustannukset 200 kilometrin etäisyydellä putkistolla, rautatiellä tai maantiellä. Kustannukset sisältävät puristuksen (putkistoille), nesteytyksen (maantie- ja rautatiekuljetuksille) sekä kuljetuksen.
Hiilidioksidin kuljettamisen kustannukset 2000 kilometrin etäisyydellä laivan, putkiston, rautatien tai maantien avulla. Kustannukset sisältävät puristuksen (putkistoille), nesteytyksen (laivakuljetuksessa, maantiellä ja rautatiellä) sekä kuljetuksen. Puskuri- ja korkean paineen uudelleenkäsittely kohteessa on sisällytetty laivakuljetuskustannuksiin. Tällä etäisyydellä, joka voi edustaa kuljetusreittiä Suomesta geologiseen varastointipaikkaan, laiva on selvästi edullisin vaihtoehto.

Geologinen varastointi vaatii suurimmat investoinnit logistiikkaan 

Infrastruktuurin investointikustannukset koko järjestelmän osalta ovat skenaarioissa 3,7–4,7 miljardin euron välillä, alhaisimmillaan hyötykäyttöön keskittyvässä skenaariossa, jossa kuljetustarve on vähäisempi. Suurimmat investoinnit tarvittiin skenaariossa, jossa korostui geologinen varastointi, jolloin merkittävä määrä hiilidioksidia kuljetetaan rannikkoalueille edelleen laivattavaksi varastointikohteisiin. 

Yhteinen infrastruktuuri luo kustannustehokkuutta 

Myös kausivaihtelu hiilidioksidin talteenottomäärissä vaikuttaa kuljetuskustannuksiin ja -vaatimuksiin ja se täytyy huomioida infrastruktuuria suunnitellessa. Yhteisen hiilidioksidilogistiikkainfrastruktuurin kehittäminen voisi alentaa osallistujien logistiikkakustannuksia mittakaavaetujen ansiosta keskimäärin 30 %, samalla helpottaen CCUS-toimintaan osallistumista vähentyneiden investointiriskien myötä.  

Outlook of CO2 logistics in Finland for CCUS -selvityksen raporttikooste