Biokaasu

Suomen biokaasun tuotannolle kunnianhimoinen tavoite: 4 terawattituntia vuoteen 2030 mennessä

Asetettu tavoite biokaasun tuotannolle loisi tuhansia uusia työpaikkoja ja veisi Suomea merkittävästi eteenpäin ilmastotavoitteiden saavuttamisessa.

08/2024

Kuvat - Hannes Tuohiniitty

Tuore Biokaasuvisio2030-julkilausuma asettaa neljän terawattitunnin (TWh) tuotantotavoitteen biokaasulle vuoteen 2030 mennessä. Julkilausuman allekirjoittajat, Bioenergia ry, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK, Suomen Biokierto ja Biokaasu ry, Elintarviketeollisuusliitto ry, Suomen Kaasuyhdistys ry, Kierrätysteollisuus ry, Suomen Kiertovoima ry ja Suomen Lähienergialiitto ry, muistuttavat kotimaisen biokaasun potentiaalista sekä peräänkuuluttavat päättäjiltä konkreettisia toimenpiteitä biokaasun ja biometaanin tuotannon sekä käytön lisäämiseksi voimassa olevan hallitusohjelman mukaisesti. 

Kasvupotentiaali on monikertainen  

Kotimainen biokaasu vahvistaa kansallista huoltovarmuutta, lisää energia- ja ravinneomavaraisuutta sekä tarjoaa jopa hiilinegatiivisen ratkaisun ilmastopäästöjen vähentämiseen. Neljä terawattituntia biokaasua riittäisi julkilausuman mukaan esimerkiksi lähes 10 000 kaasurekalle, tai kattamaan vuosittaiset sähköt lähes 350 000 kotitaloudelle, tai kattamaan 40 % kotimaisen teräksen tuotannon tai 27 % kotimaisen paperin tuotannon tarvitsemasta energiatarpeesta. Tällä hetkellä biokaasua tuotetaan noin 1 terawattitunti vuosittain. Teknis-taloudellinen tuotantopotentiaali on jopa noin 10 TWh vuodessa. 

Biokaasun tuotanto vuonna 2022, arvio tuotantotasosta vuonna 2027, vuoden 2030 tavoite ja tuotantopotentiaalit (TWh). Lähteet: vuoden 2022 luvut Tilastokeskus. Vuoden 2027 luku sisältää vireillä olevat laitosinvestoinnit. Potentiaali luvut ovat Marttinen, S., Luostarinen, S., Winquist, E., Timonen, K. 2015. Rural biogas: feasibility and role in Finnish energy system. BEST suitable Bioenergy Solutions for Tomorrow. Research Report no 1.1.3–4.; *Potentiaaliluvut eivät sisällä biometaanin tuotannon yhteydessä talteenotetusta ja hyödynnetystä hiilidioksidista tuotettua e-metaania. 

Hankeinvestoinnit tarvitsevat toimintaympäristön ennakoitavuutta 

Parhaillaan vireillä on kymmeniä hankeinvestointeja eri puolelle Suomea. Biokaasuvisio2030-julkilausuman mukaan investointisuunnitelmien toteutuminen edellyttää kuitenkin välittömiä toimenpiteitä ja toimintaympäristön ennakoitavuutta. Myös investointiprojekteista Suomen Lantakaasu Oy:ssä vastaava Janika Keinänen painottaa, että sääntelyssä tarvitaan pitkän aikavälin näkymää ja johdonmukaisuutta. Suomen Lantakaasu Oy perustettiin 2022 ja sen tavoitteena on tuottaa yksi terawattitunti biokaasua. Tavoitetta kohti on edetty hyvin ja investointipäätökset ovat tulossa syksyllä. Tarkoituksena on yhdistää ison mittakaavan tuotanto hajautettuun keskisuureen biokaasuntuotantoon. 

Yli 5000 uutta työpaikkaa 

Keinänen muistuttaa, että laitokset eivät ainoastaan tuota energiaa, vaan ovat myös merkittäviä työllistäjiä. Biokaasun neljän terawattitunnin tuotantotavoite tarkoittaisi toteutuessaan yli 5000 uutta työpaikkaa Suomeen. Elinkeinoelämän keskusliiton ylläpitämässä vihreiden investointien dataikkunassa biokaasuinvestointien kokonaisarvo mukaan lukien suunnitteilla olevat, investointipäätöksen saaneet ja käynnistyneet hankkeet, on 696 milj. euroa. Investoinnit eivät kustannuksellisesti muodosta dataikkunan hankkeista suurinta summaa, mutta luku on siitä huolimatta hyvin merkittävä. Summassa ei myöskään ole mukana aluetaloudellisia vaikutuksia. 

Tarvitaan johdonmukaisuutta ja pitkän aikavälin näkymää 

Biokaasun tuotannossa orgaaniset jätteet ja sivuvirrat voidaan kierrättää uusiutuvaksi energiaksi sekä kierrätyslannoitteiksi- ja maanparannusaineiksi. Erityisesti maatalouden sivuvirtojen kierrättämisellä on merkittävä rooli julkilausumassa asetetun tavoitteen saavuttamisessa. Keinänen korostaa, että lannoitelainsäädännön vaikutukset maatilojen mahdollisuuksiin osallistua biokaasutuotantoon ovat ratkaisevia. 

Kasvu meriliikenteessä, raskaassa tieliikenteessä ja teollisuudessa 

Biokaasun ja biometaanin kysynnän arvioidaan kasvavan erityisesti meriliikenteessä ja raskaassa tieliikenteessä sekä teollisuudessa, joissa EU-lainsäädäntö asettaa vahvat päästövähennystavoitteet pitkälle tulevaisuuteen. Meriliikenteen päästövähennystavoitteiden toteuttamisessa ratkaisevaa on uusien, fossiilittomien polttoaineiden saatavuus koko merenkulun tarpeisiin. Suomen Varustamot ry:n Mats Björkendahlin mukaan haasteena on myös korkeat hinnat. 

Jakeluinfra laajentuminen ja kaasuajoneuvojen hankintatukien jatko 

Tieliikenteessä jaettava kaasu on tulevaisuudessa yksinomaan biokaasua. Asiantuntijoiden arvion mukaan nykyisillä toimenpiteillä raskaan liikenteen (kuorma-autot ja laivat) biometaanin kulutus voisi olla noin 3 terawattituntia (2030), 4 terawattituntia (2035) ja 6 terawattituntia (2040). Vaikka kaasun osuus raskaissa ajoneuvoissa on vielä pieni, määrä on kasvussa. Kevään SKAL Kuljetusbarometrissä 15 % kalustoinvestointeja tekevistä kuljetusyrityksistä suunnitteli auton käyttövoimaksi kaasua. Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry:n Ari Herralan mukaan raskaiden ajoneuvojen hankintatuet ovat merkittävässä roolissa kalustoinvestointeja tehdessä ja myös kustannustehokas keino lisätä biometaanin tuotantoa ja käyttöä kotimaassa. Herrala toivoo, että varmistetaan riittävät määrärahat raskaiden kaasuajoneuvojen hankintatukiin ja jakeluinfran laajentamiseen. Myös Herralan puheessa korostuu tarve sääntelyn pitkäjänteisyydelle.

Artikkelin pääkuvassa Hartwallin biokaasulaitos.

Biokaasuvisio2030

Julkilausuma on luettavissa biokaasu2030.fi-sivustolla

.